چشمه علی شهرری، چشمه علی، گردشگری، آبتنی، خاطرات
| ||
رى یکى از کهن ترین شهرهاى جهان و خاورمیانه است که از نظر قدمت با نینوا و بابل هم عهد بوده است و از نظر عظمت، در سده هاى نخستین اسلامى از مهم ترین شهرها به شمار مى آمده است و جز بغداد و نیشابور شهرى با آن قابل رقابت نبوده است. 1 شکوه و اعتبار رى همچنان در حال تداوم است؛ چرا که تهران در گذشته با رى، که روزى جزو آن بوده است، شریک است. تهران از نظر زمانى ادامه رى و از نظر مکانى بخشى از آن است. مرکز این دو شهر که در گذشته حدود یک فرسنگ فاصله داشته، امروز به هم پیوسته است. تهران که دویست سال است پایتخت شده اکنون کلان شهرى است که جایگزین رى، این شهر باستانى شده که در عهد شکوفایى خود، قبل از هجوم مغولان، امّ البلاد به شمار مى آمده است. 2 پرداختن به جغرافیاى تاریخى چنین منطقه اى از کشور در حجم محدود این نوشتار میسور نیست با این همه، گزارشى کوتاه عرضه شده است مشتمل بر نام هاى قدیم رى، تاریخ رى، اهمیّت رى در گذشته، رى در متون کهن، اوصاف جغرافیایى رى و تقسیمات سیاسى تاریخى آن. نام هاى قدیم رى رى در دوران پرسابقه تاریخى خود، لقب ها و اسم هاى متعددى را برگرفته است. فهرستى از این اسم ها که با استناد به منابع قدیم و جدید در فرهنگنامه تطبیقى مکان هاى جغرافیایى ارائه شده، چنین است: همچنین در یک تألیف متعلّق به 520 ه. آمده است: منوچهر پیشدادى، شهر رى را که خراب بود از نو بنا نهاد و آن را «ماه جان» نامید. 1 شاردن سیاح و جهانگرد در دوره صفوى نیز، در شمار القاب و عناوین رى «باب الابواب الارض»، «سوق العالم» و «بلدة البلاد» را ذکر مى کند. 2 نیز در مورد نام رى، در الواح بیستون در آن لوحى که به زبان مادى مى باشد راگا ثبت کرده و در لوح دیگر که به زبان تورانى است «راگ کا آن». 3 همچنین در یک متن جغرافیایى قرن چهارم هجرى از رى با نام «مهدیه» یاد شده و در علّت این نامگذارى نوشته است: زیرا مهدى در روزگار منصور در رى اقامت داشت و رشید در آنجا زاده شد. 4 تاریخ استعمال نام هاى رى در پیش از اسلام نام رى در دو منبع متعلّق به یهود، در توبیت به صورت «راگس» (Rages) و در ژودیت «راگو» (Ragau)، و در اوستا «رغه» (Ragha)و در کتیبه بیستون (کتیبه اى از داریوش هخامنشى) «رگا» (Raga) ذکر شده است. نام رى در منابع یونانى «راگَوْ» (Rhagoe)، «راگا» (Rhaga)، «راگیا» (Rhageia)، در سریانى «Rai»، در ارمنى «Re»، در پهلوى «Rak»، «Rag»، «Ragh»، «Rai» و در زبان هاى اروپایى نیز بدان صورت که در توبیت آمده نامیده اند. 1 نسبت رى منسوبین به رى را «رازى» گویند. همچنین با افزودن یاى نسبت به رى «ریى» هم استعمال شده است. از جمله حمداللّه مستوفى از شخصى به نام ملک فخرالدین «ریى» نام برده است.ابن خلف تبریزى نوشته است: وجه تسمیه رى در مورد وجه تسمیه رى بیانات مختلفى عرضه شده است که مشتمل بر دو بخش است. در بخش اوّل رى یا دیگر نام هاى این شهر، نام اشخاصى بوده است که بناى رى را به آنها نسبت داده اند و مستندات آن در این نوشتار و در فصل نام هاى قدیم رى و تاریخ استعمال این نام و نسبت رى ارائه گردیده است. بخش دوم هم شامل معناى لغوى یا افسانه هاى منقول است. شیخ ربوه دمشقى (متوفى 727ه) نوشته است. رى به معنى نیکویى است. 1 همچنین «راج» یا «راک» از نام هاى رى به معناى مشعشع است. 2 اعتماد السلطنه افسانه اى را به نقل از یاقوت آورده و مى نویسد:
-------- * مطالب این قسمت برگرفته از کتاب جغرافیای ری نوشته علی ملکی میانجی می باشد که توسط سازمان چاپ و نشر دارالحدیث در سال 1383 چاپ گردیده است. [ شنبه 91/9/18 ] [ 7:0 عصر ] [ علی ]
[ نظرات () ]
|
||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |